wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej
24 grudnia 2019

Dzień całkowitej spłaty kredytu hipotecznego to ważny moment dla  każdego kredytobiorcy. Świadomość uporania się z często dużym zobowiązaniem finansowym daje poczucie ulgi. Warto pamiętać, że sam fakt spłaty kredytu nie uwalnia jeszcze naszej nieruchomości spod hipoteki banku. Należy też zadbać o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Aby starać się o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej trzeba dopełnić kilku formalności m.in.: uzyskać zgodę od kredytodawcy, wypełnić formularz i zapłacić określoną opłatę. Jak się do tego zabrać? Przedstawiamy krok po kroku!

Zobacz też: Elektroniczne księgi wieczyste a wniosek o hipotekę – co warto wiedzieć?

Zaświadczenie o spłacie kredytu lub pożyczki

Zaświadczenie o spłacie długu powinno zawierać następujące informacje:

  • dane dłużnika,
  • w której widnieje wpis hipoteki,
  • tytuł hipoteki z uwzględnieniem wysokości należności,
  • potwierdzenie, że zadłużenie zabezpieczone hipoteką zostało w całości spłacone,
  • zgodę na wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej.

Zaświadczenie wydane przez bank powinno zostać podpisane przez dwie uprawnione osoby do reprezentacji banku. Jeśli kredytodawcą nie jest bank, oświadczenie powinno zostać potwierdzone podpisem notarialnym.

Planujesz kredyt hipoteczny?

Porozmawiaj z ekspertem mFinanse o kredycie hipotecznym. Dowiedz się jakie czynniki mogą mieć wpływ na Twój kredyt

Wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej- wzór

Kiedy posiadamy już zaświadczenie o spłacie kredytu, możemy udać się do Sądu Rejonowegoo dla miejsca usytuowania nieruchomości i złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Wniosek powinien zostać złożony na formularzu KW-WPIS – Wniosek o wpis w księdze wieczystej, który można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości albo w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu  Rejonowego. W razie wątpliwości lub niejasności, warto skorzystać z porady pracownika sądu.

Ważne! Przy wypełnianiu wniosku należy zwrócić szczególną uwagę na numer księgi wieczystej i jego poprawność, jak i na wysokość zadłużenia.

Opłata sądowa

Po dopełnieniu wszystkich formalności w sądzie, należy uiścić opłatę, o której poinformuje pracownik sądu. Kwota ta oscyluje w wysokości 100 zł.

Opłaty możemy dokonać :

  • za pośrednictwem elektronicznych znaków opłaty sądowej, które można pobrać w kasie sądu lub korzystając z strony internetowej: https://oplaty.ms.gov.pl/. Należy pamiętać o wydrukowaniu znaków i dołączeniu ich do wniosku
  • przelewem na rachunek bankowy sądu, podając w tytule numer księgi wieczystej i informacje o tym, że wpłacona kwota dotyczy wykreślenia hipoteki z podanej księgi wieczystej
  • w kasie sądu

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej wniosek – załączniki

Należy pamiętać o załączeniu do wniosku:

  • zaświadczenia z banku o spłacie kredytu,
  • potwierdzenia uiszczenia opłaty sądowej,

W niektórych przypadkach sąd wymaga również dowodu potwierdzającego tożsamość, by upewnić się, że osoby podpisujące oświadczenie są osobami uprawnionymi do reprezentowania

Zobacz też: Wcześniejsza spłata kredytu hipotecznego – wyjaśniamy

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej – ile trwa?

Do wykreślenia wpisu hipotecznego z księgi wieczystej, należy mieć komplet poprawnie wypełnionych dokumentów. Czas, w jakim zostanie usunięty wpis zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób działa sąd wieczystoksięgowy. Termin określany jest zazwyczaj od kilku dni do nawet kilku miesięcy. Podgląd realizacji sprawy możemy monitorować zazwyczaj na stronie internetowej sądu. Po wykreśleniu hipoteki z księgi wieczystej, bank listownie informuje o zakończeniu sprawy.

avatar

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem mFinanse

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem mFinanse


    * pola wymagane

    * Administratorem Twoich danych osobowych jest mFinanse S.A. Twoje dane będą przetwarzane w celu telefonicznego kontaktu konsultanta mFinanse S.A. z Tobą w celu przedstawienia oferty. Wypełnienie powyższych pól jest równoznaczne z wyrażeniem przez Ciebie zgody na ten kontakt. W przypadku zaznaczenia dodatkowej zgody powyżej Twoje dane osobowe będą przetwarzane również w celu przedstawiania Ci ofert w przyszłości. Obie zgody możesz wycofać w dowolnym czasie drogą pisemną lub elektroniczną pod adres rodo@mfinanse.pl. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach oraz o danych kontaktowych Administratora, znajduje się tutaj.

    *mFinanse S.A. z siedzibą w Łodzi (ul. Kilińskiego 74, 90-119 Łódź), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS pod nr 0000365126, kapitał zakładowy: 115.245.000 złotych, NIP: 7251903631. Numer wpisu do działu I rejestru pośredników kredytowych: RPH000300. Rejestr pośredników kredytowych dostępny jest na stronie internetowej www.knf.gov.pl.

    Ta strona jest chroniona przez mechanizm reCaptcha i stosujemy Regulamin i Politykę prywatności Google.