Dzień całkowitej spłaty kredytu hipotecznego to ważny moment dla każdego kredytobiorcy. Świadomość uporania się z często dużym zobowiązaniem finansowym daje poczucie ulgi. Warto pamiętać, że sam fakt spłaty kredytu nie uwalnia jeszcze naszej nieruchomości spod hipoteki banku. Należy też zadbać o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Aby starać się o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej trzeba dopełnić kilku formalności m.in.: uzyskać zgodę od kredytodawcy, wypełnić formularz i zapłacić określoną opłatę. Jak się do tego zabrać? Przedstawiamy krok po kroku!
Zobacz też: Elektroniczne księgi wieczyste a wniosek o hipotekę – co warto wiedzieć?
Zaświadczenie o spłacie długu powinno zawierać następujące informacje:
Zaświadczenie wydane przez bank powinno zostać podpisane przez dwie uprawnione osoby do reprezentacji banku. Jeśli kredytodawcą nie jest bank, oświadczenie powinno zostać potwierdzone podpisem notarialnym.
Porozmawiaj z ekspertem mFinanse o kredycie hipotecznym. Dowiedz się jakie czynniki mogą mieć wpływ na Twój kredyt
Kiedy posiadamy już zaświadczenie o spłacie kredytu, możemy udać się do Sądu Rejonowegoo dla miejsca usytuowania nieruchomości i złożyć wniosek o wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej. Wniosek powinien zostać złożony na formularzu KW-WPIS – Wniosek o wpis w księdze wieczystej, który można pobrać ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości albo w Wydziale Ksiąg Wieczystych Sądu Rejonowego. W razie wątpliwości lub niejasności, warto skorzystać z porady pracownika sądu.
Ważne! Przy wypełnianiu wniosku należy zwrócić szczególną uwagę na numer księgi wieczystej i jego poprawność, jak i na wysokość zadłużenia.
Po dopełnieniu wszystkich formalności w sądzie, należy uiścić opłatę, o której poinformuje pracownik sądu. Kwota ta oscyluje w wysokości 100 zł.
Opłaty możemy dokonać :
Należy pamiętać o załączeniu do wniosku:
W niektórych przypadkach sąd wymaga również dowodu potwierdzającego tożsamość, by upewnić się, że osoby podpisujące oświadczenie są osobami uprawnionymi do reprezentowania
Zobacz też: Wcześniejsza spłata kredytu hipotecznego – wyjaśniamy
Do wykreślenia wpisu hipotecznego z księgi wieczystej, należy mieć komplet poprawnie wypełnionych dokumentów. Czas, w jakim zostanie usunięty wpis zależy przede wszystkim od tego, w jaki sposób działa sąd wieczystoksięgowy. Termin określany jest zazwyczaj od kilku dni do nawet kilku miesięcy. Podgląd realizacji sprawy możemy monitorować zazwyczaj na stronie internetowej sądu. Po wykreśleniu hipoteki z księgi wieczystej, bank listownie informuje o zakończeniu sprawy.
* Administratorem Twoich danych osobowych jest mFinanse S.A. Twoje dane będą przetwarzane w celu telefonicznego kontaktu konsultanta mFinanse S.A. z Tobą w celu przedstawienia oferty. Wypełnienie powyższych pól jest równoznaczne z wyrażeniem przez Ciebie zgody na ten kontakt. W przypadku zaznaczenia dodatkowej zgody powyżej Twoje dane osobowe będą przetwarzane również w celu przedstawiania Ci ofert w przyszłości. Obie zgody możesz wycofać w dowolnym czasie drogą pisemną lub elektroniczną pod adres rodo@mfinanse.pl. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach oraz o danych kontaktowych Administratora, znajduje się tutaj.
*mFinanse S.A. z siedzibą w Warszawie (ul. Ks. I. Skorupki 5, 00-546 Warszawa), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS pod nr 0000365126, kapitał zakładowy: 45.245.000 złotych, NIP: 7251903631. Numer wpisu do działu I rejestru pośredników kredytowych: RPH000300. Rejestr pośredników kredytowych dostępny jest na stronie internetowej www.knf.gov.pl.
Ta strona jest chroniona przez mechanizm reCaptcha i stosujemy Regulamin i Politykę prywatności Google.