zakładanie firmy przez internet
17 sierpnia 2020
Przydatna Wiedza

Zakładanie firmy wydaje się czasochłonnym przedsięwzięciem. Liczne wizyty w urzędach i stosy dokumentów wymagających podpisania skutecznie odstraszają przed wszelkimi próbami zarejestrowania działalności gospodarczej. Co jeśli jednak wszystkich formalności możesz dopełnić bez potrzeby wychodzenia z domu? Sprawdź, jakie to proste.

Założenie działalności gospodarczej przez internet

Własną firmę przez internet można założyć już od 2011 roku. Jednym ze sposobów jest wypełnienie formularza CEIGD-1 online przy użyciu Profilu Zaufanego lub podpisu elektronicznego. Działalność można też zarejestrować przy pomocy bankowości elektronicznej – nawet jeśli przyszły przedsiębiorca nie ma konta indywidualnego w danym banku. W tym wypadku zainteresowany powinien jednak posiadać polskie obywatelstwo, dowód osobisty oraz stałe miejsce zamieszkania w Polsce.

Przed złożeniem darmowego wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej trzeba podjąć kilka istotnych decyzji. Przede wszystkim musisz:

  • wyznaczyć termin rozpoczęcia działalności,
  • wybrać nazwę firmy – w przypadku działalności jednoosobowej nazwa powinna zawierać imię i nazwisko jej założyciela, możesz poszerzyć ją o dodatkowe elementy,
  • określić branżę, w której będziesz działał – tak zwany kod PKD,
  • zaznaczyć formę opodatkowania (na zasadach ogólnych, zgodnie ze stawką liniową, ryczałtem według przychodów ewidencjonowanych lub na zasadach karty podatkowej) oraz sposób płacenia zaliczek na podatek – miesięcznie lub kwartalnie,
  • wskazać osobę, która będzie zajmowała się księgowością – możesz to robić także samodzielnie,

podjąć decyzję co do tego, czy chcesz założyć konto firmowe

Jak założyć działalność przez internet?

Jeśli zdecydujesz się na zakładanie firmy przez internet za pośrednictwem wybranego banku, w następnym kroku – po złożeniu wniosku – dostaniesz Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Dokument będzie dowodem na to, że formularz został poprawnie wypełniony.

Jeżeli jeszcze ich nie posiadasz, otrzymasz także unikatowy Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP) i numer identyfikacyjny REGON. Na podstawie wniosku w CEIDG ZUS zarejestruje Cię jako płatnika składek od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Dodatkowo musisz zgłosić się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i dopełnić formalności związanych z ubezpieczeniem.

O czym jeszcze warto pamiętać? Dowiedz się, czy przy prowadzeniu swojej działalności masz obowiązek korzystania z kasy fiskalnej. Zwróć też uwagę na koncesje, zezwolenia oraz wpisy do rejestru działalności regulowanej – zwłaszcza w branży gastronomicznej, transportowej oraz w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych. Sporym ułatwieniem w prowadzeniu biznesu będzie założenie konta firmowego i zamówienie terminala płatniczego.

W przypadku trudności z założeniem firmy przez internet przy pomocy bankowości elektronicznej możesz skorzystać z bezpłatnych konsultacji, taką możliwość daje np. mBank. Po wybraniu odpowiedniego przycisku na wniosku, na wszystkie pytania odpowiedzi udzieli Ci księgowa. Możesz także skontaktować się z ekspertem mFinanse, który udzieli Ci wsparcia w tym procesie.

Ekspert mFinanse
Masz dodatkowe pytania?

Porozmawiaj z naszymi ekspertami