wykup mieszkania komunalnego - co warto wiedzieć?
14 kwietnia 2021
Przydatna Wiedza

Wykup mieszkania komunalnego jest jednym ze sposobów nabycia na własność nieruchomości. Jeżeli jesteś lokatorem takiego mieszkania, to wykup mieszkania komunalnego na raty jest bardzo atrakcyjną opcją na posiadanie własnego M. Od czego zacząć staranie się o wykup? Czy w każdym przypadku wykup mieszkania komunalnego jest możliwy? Podpowiadamy.

Wykupienie mieszkania komunalnego – od czego zacząć?

Mieszkania komunalne to lokale należące do gminy. Przyznawane są osobom, które spełnią określone warunki. Najczęściej mieszkania gminne otrzymują osoby o niskich dochodach. W związku z tym, że nie stać ich na wynajem czy zakup mieszkania z rynku, przyznanie mieszkania komunalnego jest dla nich rodzajem wsparcia socjalnego.

Aby rozpocząć starania o wykup mieszkania komunalnego należy przede wszystkim być lokatorem takiego M. To obecni lokatorzy mają prawo pierwokupu lokalu, w momencie kiedy gmina postanowi go sprzedać. Gminy nierzadko umożliwiają wykupienie mieszkania komunalnego. Wynika to najczęściej z kosztów utrzymania nieruchomości, które gmina chce ograniczyć. W momencie kiedy gmina zdecyduje się na taki krok, lokatorzy zostaną o tym poinformowani, tak żeby mogli podjąć decyzję, czy decydują się na wykup.

Co jednak w sytuacji, kiedy gmina nie planuje sprzedawać mieszkania, a my jednak chcemy przeprowadzić wykup mieszkania komunalnego? W takim wypadku należy samodzielnie wystąpić z zapytaniem do gminy, do której należy lokal. Samorząd może wyrazić zgodę na wykup mieszkania komunalnego, lub takiej zgody nie udzielić. Odmowa następuje najczęściej z powodu niewyjaśnionego stanu prawnego nieruchomości lub gruntu, ale też krótki okres najmu (najczęściej krótszy niż 5 lat). Większe prawdopodobieństwo na pozytywną decyzję mają również lokatorzy, którzy regularnie opłacają czynsz i nie mają długu czynszowego wobec gminy.

Wykup mieszkania komunalnego – kolejne kroki na drodze do własności

Jeżeli otrzymamy od gminy decyzję, że wykup jest możliwy, należy w urzędzie złożyć komplet dokumentów, które rozpoczną procedurę wykupu. Wśród nich najczęściej jest decyzja o przyznaniu lokalu, o którego wykup się staramy, umowa najmu, zaświadczenie o zameldowaniu oraz inne dokumenty wymagane przez gminę.

Wykup mieszkania komunalnego jest możliwy po wycenie nieruchomości przez rzeczoznawcę. Kolejnym etapem jest zatem wizyta rzeczoznawcy, który przygotuje wycenę nieruchomości. To procedura taka sama, jak w przypadku ubiegania się o kredyt hipoteczny na zakup mieszkania z rynku wtórnego. Ocena rzeczoznawcy jest kluczowa dla określenia, ile będzie kosztowało wykupienie mieszkania komunalnego.

W kolejnym kroku ustalana jest bonifikata oraz inne warunki wykupu takiego mieszkania np. czy płatność ma być wniesiona jednorazowo, czy możliwy jest wykup mieszkania komunalnego na raty. 

Zastanawiasz się nad wykupem mieszkania komunalnego?

Porozmawiaj o tym z ekspertem mFinanse

Ile kosztuje wykupienie mieszkania komunalnego?

To, co najbardziej przyciąga do opcji wykupienia mieszkania komunalnego jest bardzo atrakcyjna cena. Gmina, decydując się na sprzedaż lokalu, ustala też wysokość bonifikaty na jaką może liczyć przyszły właściciel. Bonifikata to nic innego jak duża zniżka, dzięki której takie mieszkanie jest tańsze od nieruchomości dostępnych na rynku. Zatem ile kosztuje wykupienie mieszkania komunalnego? Czasy, kiedy bonifikata sięgała 99% wartości mieszkania, dawno już minęły. Jednak cały czas wysokość bonifikaty może być bardzo atrakcyjna i sięgać np. 60-80% wartości mieszkania. Na wysokość bonifikaty wpływa między innymi długość najmu przez lokatora, ale też stan techniczny lokalu i sposób płatności za wykup.

Bonifikata nie jest obowiązkowa, a każda gmina ma możliwość samodzielnie kształtować jej wysokość. Zdarza się, ze gmina nie przyznaje żadnej bonifikaty, jednak nawet bez takiej zniżki wykup mieszkania komunalnego jest atrakcyjniejszą finansowo opcją, niż zakup mieszkania na rynku pierwotnym czy wtórnym.

Na pewno plusem dla kupujących jest wykup mieszkania komunalnego na raty, na które gminy najczęściej się zgadzają. Wykupienie mieszkania komunalnego można także finansować ze środków z kredytu hipotecznego. Uzyskanie kredytu hipotecznego na wykupienie mieszkania komunalnego wiąże się z procedurą taką samą jak przy zakupie innej nieruchomości. To oznacza, że bank przed udzieleniem finansowania zweryfikuje naszą zdolność kredytową i będzie wymagał wkładu własnego. 

Przy odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje wykupienie mieszkania komunalnego, warto zwrócić także uwagę na koszty, które pojawiają się zawsze przy zakupie nieruchomości. Oznacza to koszty notarialne związane z przygotowaniem aktu notarialnego. Koszt aktu notarialnego wynika z taksy notarialnej, która liczona jest od wartości mieszkania – w tym wypadku bonifikata nie ma zatem znaczenia. Dodatkowe koszty są także związane z wpisami do księgi wieczystej czy podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Czy warto? 

Jeżeli jesteś lokatorem mieszkania komunalnego, jego wykup jest na pewno bardzo atrakcyjną opcją. Nawet jeżeli gmina przyzna niewielką bonifikatę na wykup mieszkania komunalnego, takie nieruchomości są tańsze, niż te z rynku pierwotnego lub wtórego.

Szczególnie jeśli od wielu lat wynajmujesz lokal od gminy, jego wykup jest opcją na posiadanie pełnej własności nieruchomości. Nabyty od gminy lokal możesz sprzedać lub przekazać w spadku – jako właściciel możesz nim dowolnie dysponować. W przypadku chęci sprzedaży mieszkania warto zwrócić jednak uwagę, że jeśli zdecydujesz się na ten krok przed upływem 5 lat od wykupu to możesz stracić bonifikatę przyznaną przez gminę oraz będziesz musiał zapłacić podatek dochodowy.

Jesteś zainteresowany wykupieniem mieszkania komunalnego i potrzebujesz na ten cel dodatkowych środków finansowych? Skontaktuj się z ekspertem mFinanse, który przedstawi najlepsze opcje finansowania.

avatar

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem mFinanse

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem mFinanse



    * pola wymagane


    * Administratorem Twoich danych osobowych jest mFinanse S.A. Twoje dane będą przetwarzane w celu telefonicznego kontaktu konsultanta mFinanse S.A. z Tobą w celu przedstawienia oferty. Wypełnienie powyższych pól jest równoznaczne z wyrażeniem przez Ciebie zgody na ten kontakt. W przypadku zaznaczenia dodatkowej zgody powyżej Twoje dane osobowe będą przetwarzane również w celu przedstawiania Ci ofert w przyszłości. Obie zgody możesz wycofać w dowolnym czasie drogą pisemną lub elektroniczną pod adres rodo@mfinanse.chost.pl. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach oraz o danych kontaktowych Administratora, znajduje się tutaj.<br/ >

    *mFinanse S.A. z siedzibą w Łodzi (ul. Kilińskiego 74, 90-119 Łódź), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS pod nr 0000365126, kapitał zakładowy: 115.245.000 złotych, NIP: 7251903631. Numer wpisu do działu I rejestru pośredników kredytowych: RPH000300. Rejestr pośredników kredytowych dostępny jest na stronie internetowej www.knf.gov.pl.

    Ta strona jest chroniona przez mechanizm reCaptcha i stosujemy Regulamin i Politykę prywatności Google.