wypis z rejestru gruntów osoba przeglądająca dokumenty
15 września 2025

Wypis z rejestru gruntów to jeden z kluczowych dokumentów niezbędnych do sprzedaży działki, przy zakładaniu księgi wieczystej, a także przy innych czynnościach notarialnych. Ile kosztuje wypis z rejestru gruntów? Kto i gdzie może go uzyskać? Jak długo trzeba czekać na jego przygotowanie? Sprawdź!

Czym jest wypis z rejestru gruntów i kiedy się przydaje?

Wypis z rejestru gruntów to dokument, który potwierdza podstawowe dane na temat nieruchomości. Jest niezbędny nie tylko do założenia księgi wieczystej, ale też do:

  • starania się o kredyt hipoteczny,
  • kupna lub sprzedaży nieruchomości,
  • podziału lub scalenia działki,
  • wykonania operatu szacunkowego nieruchomości,
  • przeniesienia prawa własności nieruchomości w formie aktu notarialnego.

Dokument ten jest zestawieniem tabelarycznym i w zależności od potrzeb, może być wydany w wersji uproszczonej bądź pełnej, zawierającej m.in. informacje o możliwości wykorzystania w celu dokonania wpisu do księgi wieczystej.

Myślisz o budowie domu?

Sprawdź z ekspertem na co Cię stać

Jeśli potrzebujesz wypisu z rejestru gruntu, ponieważ planujesz wziąć kredyt hipoteczny, koniecznie sprawdź nasz kalkulator rat kredytu hipotecznego. Aby dowiedzieć się więcej na temat kredytu hipotecznego, przeczytaj także artykuł: Jak dostać kredyt na mieszkanie? Przewodnik krok po kroku.

Jakie informacje znajdują się w wypisie z rejestru gruntów?

W wypisie znajdziesz kilka cennych informacji na temat nieruchomości, które mogą przydać się choćby przy jej sprzedaży lub zakładaniu księgi wieczystej.

Znajdziesz w nim m.in.:

  • dane adresowe aktualnego właściciela,
  • adres nieruchomości, obręb ewidencyjny i opis użytkowy,
  • numer działki,
  • numer arkusza mapy,
  • symbol użytku i jego powierzchnię w ha,
  • wartość gruntu (o ile została ustalona),
  • numer księgi wieczystej bądź oznaczenie dokumentu (w przypadku, gdy nieruchomość nie ma założonej księgi),
  • nazwę urzędu, który udostępnia wypis,
  • datę sporządzenia i podpis osoby, która tego dokonała.

Kto może uzyskać wypis z rejestru gruntów?

Wypis z rejestru gruntów może być wydany jedynie ograniczonej grupie osób. Może być sporządzony dla:

  • właściciela nieruchomości,
  • osoby posiadającej stosowne pełnomocnictwo od właściciela,
  • osoby, która ma prawo dysponować nieruchomością,
  • innej osoby, o ile wykaże ona interes prawny.

 Gdzie i jak uzyskać wypis z rejestru gruntów?

Wniosek o wypis z rejestru gruntów możesz złożyć elektronicznie lub tradycyjnie w starostwie powiatowym bądź urzędzie miasta właściwym z uwagi na lokalizację nieruchomości. Możesz też wysłać go pocztą.

Szybszą i wygodniejszą opcją jest jednak skorzystanie z możliwości złożenia wniosku online. Aby to zrobić:

  1. wejdź na stronę Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej;
  2. w polu z danymi teleadresowymi wybierz: Geodeci powiatowi lub Ośrodki dokumentacji;
  3. wybierz województwo, na terenie którego znajduje się nieruchomość;
  4. przejdź do sekcji Portal mapowy – musisz jednak pamiętać, że nie we wszystkich portalach powiatowych można złożyć wniosek online, dlatego upewnij się wcześniej, że w Twoim przypadku będzie to możliwe.

Wniosek w wersji elektronicznej składa się przez platformę ePUAP, dlatego możesz to z powodzeniem zrobić w dogodnym dla siebie momencie, bez sugerowania się godzinami pracy urzędu.

Czy wiesz, że kredyty hipoteczne na budownictwo ekologiczne mają często obniżoną marżę?

Dowiedz się co i jak możesz to sfinansować

Cena wypisu z rejestru gruntów

Za elektroniczną wersję wypisu zapłacisz 140 zł, natomiast za wydruk — 150 zł (opłatę wnosisz przelewem na wskazany numer rachunku lub w kasie urzędu). Pamiętaj, że ceny te dotyczą jednej nieruchomości znajdującej się w granicach jednego obrębu ewidencyjnego. Jeśli więc w skład Twojej nieruchomości wchodzą dodatkowe działki położone w tym samym obrębie ewidencyjnym, za wszystko zapłacisz 140 lub 150 zł.

Wypis z rejestru gruntów — ile się czeka?

Czas oczekiwania na wydanie wypisu zależy m.in. od starostwa lub urzędu miasta, używanego systemu informatycznego, a także liczby wniosków oczekujących w kolejce na rozpatrzenie. Niekiedy możliwe jest uzyskanie dokumentu nawet jeszcze tego samego dnia, ale wymaga to osobistego stawiennictwa w urzędzie. Organ upoważniony do wydania wypisu zawsze informuje, ile czasu potrzebuje na przygotowanie go, przy czym najczęściej trwa to maksymalnie do 5 dni.

Jeśli planujesz wziąć kredyt hipoteczny przeczytaj również inne nasze artykuły:
>> #WartoWiedzieć: Jak przygotować się do kredytu hipotecznego?
>> #WartoWiedzieć: Jak planować budżet domowy, jeżeli chcesz wziąć kredyt?

 

Bibliografia:

https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-wypis-i-wyrys-z-ewidencji-gruntow-i-budynkow (dostęp: 26.08.2025)
https://lckm.uml.lodz.pl/procedura/KA-01375 (dostęp: 26.08.2025)

avatar

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem mFinanse

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem mFinanse

    pola wymagane

    * Administratorem Twoich danych osobowych jest mFinanse S.A. Twoje dane będą przetwarzane w celu telefonicznego kontaktu konsultanta mFinanse S.A. z Tobą w celu przedstawienia oferty. Wypełnienie powyższych pól jest równoznaczne z wyrażeniem przez Ciebie zgody na ten kontakt. W przypadku zaznaczenia dodatkowej zgody powyżej Twoje dane osobowe będą przetwarzane również w celu przedstawiania Ci ofert w przyszłości. Obie zgody możesz wycofać w dowolnym czasie drogą pisemną lub elektroniczną pod adres rodo@mfinanse.pl. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach oraz o danych kontaktowych Administratora, znajduje się tutaj.

    *mFinanse S.A. z siedzibą w Warszawie (ul. Prosta 18, 00-850 Warszawa), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS pod nr 0000365126, kapitał zakładowy: 45.245.000 złotych, NIP: 7251903631. Numer wpisu do działu I rejestru pośredników kredytowych: RPH000300. Rejestr pośredników kredytowych dostępny jest na stronie internetowej www.knf.gov.pl.

    Ta strona jest chroniona przez mechanizm reCaptcha i stosujemy Regulamin i Politykę prywatności Google.