chargeback
21 stycznia 2021

Usługa chargeback pozwala na zwrot środków za transakcje dokonane kartą. Jeżeli kupiłeś produkt lub usługę i zapłaciłeś za nią kartą, ale nie jesteś jednak zadowolony z transakcji, możesz skorzystać z usługi chargeback – i to bez względu na to, czy dokonałeś jej przez internet czy w sklepie stacjonarnym. Co to za rozwiązanie? Czy umożliwia anulowanie płatności kartą płatniczą? W jakich sytuacjach? Ile trwa zwrot na kartę? Dowiedz się, jak wygląda zwrot pieniędzy na kartę kredytową.

Zobacz też: Karta kredytowa a debetowa – czym się różnią?

Chargeback – co to? Kiedy można z niego skorzystać?

Chargeback, inaczej obciążenie zwrotne, to usługa przysługująca każdej osobie posiadającej kartę płatniczą. Większość banków funkcjonujących na polskim rynku oferuje możliwość skorzystania z niej, gdy konsument chce otrzymać – z różnych względów – zwrot na kartę środków, które wcześniej przelał jako płatność za dokonane zakupy. Jest to forma reklamacji składanej w banku, wykorzystywana zazwyczaj, gdy:

  • zakupiona usługa nie została wykonana, np. nie odbyła się opłacona wycieczka,
  • nie zostały dostarczone z góry opłacone towary, np. zakupy spożywcze zamówione przez internet,
  • otrzymane zamówienie jest niekompletne lub uszkodzone,
  • jedna transakcja została zaksięgowana podwójnie,
  • przez pomyłkę została przelana niewłaściwa kwota,
  • konto zostało obciążone za niedokonane zakupy,
  • pojawiły się błędy w trakcie autoryzacji transakcji,
  • niemożliwe jest dochodzenie roszczeń bezpośrednio u sprzedawcy danego produktu lub usługi,
  • bankomat nie wypłacił pełnej kwoty, jaką zostało obciążone konto,
  • sprzedawca, od którego zostały nabyte produkty lub usługi, odmówił unieważnienia transakcji.

Chargeback i związany z nim zwrot pieniędzy na kartę kredytową chronią konsumentów i ich finanse.

Potrzebujesz konsultacji
z ekspertem finansowym?

Umów się na bezpłatny kontakt.

Anulowanie płatności kartą płatniczą i zwrot na kartę w praktyce

Warto podkreślić, że samodzielne anulowanie transakcji kartą kredytową nie jest możliwe. Jeśli chcesz otrzymać zwrot na kartę, powinieneś skorzystać właśnie z usługi chargeback. Aby ją uruchomić musisz skontaktować się z Twoim bankiem (wystawcą karty, za pomocą której została dokonana dana płatność) – online, telefonicznie, listownie lub odwiedzając jedną z placówek – oraz złożyć stosowny, zgodny ze wzorem, wniosek. Zazwyczaj wymagane jest podanie w nim: Twoich danych osobowych, numeru karty i daty transakcji oraz powodu wniesienia reklamacji. Masz na to czas – w zależności od banku – od 45 do 120 dni od momentu finalizacji transakcji, którą chcesz zareklamować. Pamiętaj, że – oprócz wypełnienia wniosku – możesz zostać poproszony o przedstawienie dodatkowych dokumentów związanych z daną płatnością bezgotówkową, np. potwierdzenia zamówienia.

Złożoną przez Ciebie reklamację, bank – po jej akceptacji – przekaże do centrum rozliczeniowego. Ono z kolei skontaktuje się ze sprzedawcą. Po uznaniu roszczenia na jego koncie zostaną zablokowane określone środki, które następnie zostaną Ci przekazane.

Ile trwa zwrot na kartę? W ciągu 45 dni od momentu przekazania przez bank dokumentów do centrum rozliczeniowego, powinieneś otrzymać informację o uznaniu – lub odmowie – Twojej reklamacji. Jeśli decyzja będzie pozytywna, środki trafią na Twoje konto w ciągu kilku dni. Należy dodać, że dokładne terminy uzależnione są od polityk wystawców kart. Choć szybkie anulowanie transakcji kartą kredytową nie jest możliwe, to można otrzymać zwrot na kartę – we wskazanych wyżej sytuacjach – korzystając z usługi chargeback. Jeśli chcesz dowiedzieć się o niej więcej, skontaktuj się z ekspertem mFinanse.

Zobacz też: Rodzaje kredytów dla osób fizycznych – jakie są możliwości

avatar

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem mFinanse

Zamów bezpłatną konsultację z ekspertem mFinanse

    * pola wymagane

    * Administratorem Twoich danych osobowych jest mFinanse S.A. Twoje dane będą przetwarzane w celu telefonicznego kontaktu konsultanta mFinanse S.A. z Tobą w celu przedstawienia oferty. Wypełnienie powyższych pól jest równoznaczne z wyrażeniem przez Ciebie zgody na ten kontakt. W przypadku zaznaczenia dodatkowej zgody powyżej Twoje dane osobowe będą przetwarzane również w celu przedstawiania Ci ofert w przyszłości. Obie zgody możesz wycofać w dowolnym czasie drogą pisemną lub elektroniczną pod adres rodo@mfinanse.pl. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Ci prawach oraz o danych kontaktowych Administratora, znajduje się tutaj.

    *mFinanse S.A. z siedzibą w Warszawie (ul. Ks. I. Skorupki 5, 00-546 Warszawa), wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Łodzi – Śródmieścia w Łodzi, XX Wydział Gospodarczy KRS pod nr 0000365126, kapitał zakładowy: 45.245.000 złotych, NIP: 7251903631. Numer wpisu do działu I rejestru pośredników kredytowych: RPH000300. Rejestr pośredników kredytowych dostępny jest na stronie internetowej www.knf.gov.pl.

    Ta strona jest chroniona przez mechanizm reCaptcha i stosujemy Regulamin i Politykę prywatności Google.