wsparcie banków w czasie epidemii koronawirusa
15 maja 2020
Finanse

Skutki koronawirusa dotknęły niemal wszystkich. Bardzo często osoby, które zmagają się z problemami finansowymi spowodowanymi utratą pracy, obcięciem pensji lub utrudnieniami z prowadzeniem działalności gospodarczej szukają pomocy w bankach. Wsparcie może także zagwarantować rząd oraz państwowe instytucje finansowe. Jednak wielu klientów oczekuje od swoich kredytodawców rozwiązań, dzięki którym przetrwają trudny okres, w jakim się znaleźli.

Jak banki wspierają swoich klientów?

Należy pamiętać, że z trudnościami finansowymi muszą zmagać się zarówno banki, jak i ich klienci. W takiej sytuacji ważne jest to, aby dobrać odpowiednie narzędzia do walki z kryzysem, które nie zaszkodzą żadnej ze stron. Odpowiedzią na dynamicznie zmieniającą się sytuację z koronawirusem ze strony instytucji finansowych jest między innymi odroczenie spłacania rat kredytów nawet od 3 do 6 miesięcy. Jest to wsparcie klientów indywidualnych i przedsiębiorców, pozwalające na ustabilizowanie płynności finansowej na pewien czas. Jeżeli spłacamy kredyt, możemy wypełnić odpowiedni wniosek, dzięki któremu będziemy zwolnieni ze spłacania należności banku przez konkretny okres. Oczywiście będziemy dalej zobligowani uregulować raty, a okres spłacania kredytu wydłuży się o ten czas.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa) mogą liczyć na wsparcie w postaci gwarancji de minimis, czyli możliwość odnawiania, wydłużania lub udzielania nowych kredytów z antykryzysowym zabezpieczeniem spłat.  Poziom gwarancji na potrzeby kryzysu został zwiększony, a koszty ich wykorzystania jako zabezpieczenie spłat kredytów są mniejsze.     Eksperci szacują, że do końca 2020 roku ma zostać wypłaconych ponad 20 mld złotych w kredytach dla pracodawców. Takie rozwiązanie pozwoli na zasilenie finansów firmy lub rozpoczęcie nowej działalności.

Zmiany w sposobie działania banku

Banki zdecydowały nie tylko zadbać o finanse, ale także o zdrowie swoich klientów. Obecnie większość wniosków złożysz przez internet, bez konieczności wychodzenia z domu. Jeśli jest potrzeba porozmawiania z konsultantem w celu uzyskania porady lub zadania pytania, możesz skorzystać z kilku dostępnych opcji:

  • połączenie telefoniczne
  • wideo rozmowa z pracownikiem banku
  • internetowy czat dostępny dla wszystkich klientów

W przypadku, kiedy koniecznie musisz udać się do stacjonarnego oddziału, sprawdź aktualne godziny otwarcia placówek.

Inna zmiana dotyczy płatności kartą. Dotychczas limit płatności przy transakcjach zbliżeniowych, bez konieczności wpisywania kodu PIN wynosił 50 zł. Ze względów higieny banki podniosły tę kwotę do 100 złotych, dzięki czemu nie trzeba dotykać przycisków na terminalu, robiąc większe zakupy. W ten sposób banki nie tylko chronią swoich klientów przed potencjalnym kontaktem z wirusem, a także zachęcają do transakcji bezgotówkowych. Panująca pandemia sprawia, że wszyscy musimy dostosować się do nowej rzeczywistości, jednocześnie patrząc w przyszłość. Wspólnie będziemy mogli przetrwać ten burzliwy okres, dbając o zdrowie swoje i innych. Dzięki wsparciu banków odzyskanie równowagi i bezpieczeństwa finansowego po zakończeniu pandemii stanie się łatwiejsze.

Ekspert mFinanse
Masz dodatkowe pytania?

Porozmawiaj z naszymi ekspertami